• De Amerikaanse startup Ephemeral Tattoo heeft 20 miljoen dollar opgehaald.
  • Het bedrijf heeft tatoeage-inkt ontwikkeld die binnen een jaar weer verdwijnt.
  • Ephemeral Tattoo wil meer tattooshops openen en gekleurde inkt toevoegen aan het assortiment.

Het Amerikaanse Ephemeral Tattoo dat lichaamsinkt heeft ontwikkeld die na ongeveer een jaar weer verdwijnt, heeft 20 miljoen dollar opgehaald in een nieuwe financieringsronde. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg.

Vier maanden geleden opende Ephemeral Tattoo haar eerste studio in de New Yorkse wijk Brooklyn. Sindsdien zijn de afspraken iedere maand verdubbeld. Nu is er een wachtlijst van zeven tot acht maanden.

“Het probleem dat wij oplossen wordt echt universeel gevoeld”, zegt CEO Jeff Liu tegen Bloomberg. Uit een onderzoek dat in opdracht van Ephemeral is uitgevoerd blijkt dat 60 miljoen Amerikanen een tatoeage hebben overwogen, maar worden afgeschrikt door het permanente karakter hiervan.

Een tattoo achteraf weglaseren gaat vaak fout, ook in Nederland. Zo begint de Rotterdamse tattooverwijderaar Andy Dan het Meldpunt Tattoo Laser Ellende, meldt de NOS. Ieder week krijgt hij mails van mensen over laserbehandelingen die flink mis zijn gegaan.

Met automatisch verdwijnende tattoos is weglaseren niet meer nodig. Met het opgehaalde geld gaat Ephemeral Tattoo zich richten op gekleurde inkt (nu biedt ze alleen nog maar zwarte inkt aan) en het openen van een tweede studio in Los Angeles. Die moet in september klaar zijn.

Er is gekozen voor Los Angeles, omdat de meeste aanbetalingen voor een tattoo-afspraak uit die stad komen. Zo'n aanbetaling kost 20 dollar.

Deze tattoo verdwijnt vanzelf weer. Foto: Ephemeral Tattoo
Deze tattoo verdwijnt vanzelf weer. Foto: Ephemeral Tattoo

"Ons doel is om met het opgehaalde geld snel uit te breiden in zoveel mogelijk markten als wij kunnen", zegt de CEO. "Hoewel wij niet exact kunnen aangeven naar hoeveel steden wij gaan, is het doel om met dit geld ten minste tien tot twintig markten te betreden."

Ephemeral staat ervoor open zijn product te licenseren en om de inkt aan andere bedrijven te leveren. Maar nu is de focus het opnieuw uitvinden van de tattoostudio-ervaring.

Vergelijkbaar met het zetten van een permanente tatoeage

Het zetten van een Ephemeral-tattoo is vergelijkbaar met het zetten van een permanente tatoeage. Dus met naalden en lang wachten. Deze tatoeage is dus heel wat anders dan een henna-tattoo of een lichaamssticker die lang meegaat.

Het bedrijf werkte zes jaar aan vijftig inktformules en voerde honderden testen uit om zijn inkt te perfectioneren. Deze inkt bestaat uit bio-absorbeerbare polymeren die gedurende negen tot vijftien maanden volledig worden opgelost door het immuunsysteem van het lichaam.

De inkt kan gebruikt worden in traditionele tattoo-pistolen en er is geen extra training nodig. Welk werken de tatoeëerders "wat langzamer" om consistente lijnen te krijgen, zegt mede-oprichter Josh Sakhai. Ook kan het iets langer duren dan bij het zetten van traditionele tattoos voordat alles weer geheeld is, gemiddeld vier tot zes weken.

In de eerste drie tot zes maanden kan merkbare vervaging optreden. Om de tattoo zo goed mogelijk te houden, wordt klanten aangeraden zich te focussen op lijnwerk en ontwerpen met schaduw te vermijden. Dit is namelijk niet mogelijk met de inkt van Ephemeral.

Een tattoo van Ephemeral die veroudert. Foto: Ephemeral Tattoo
Een tattoo van Ephemeral die veroudert. Foto: Ephemeral Tattoo

Huidskleur speelt ook mee. "Zo kan bij mensen met een donkere huidskleur vervaging eerder opvallen, omdat de inkt zich op een donkerder canvas bevindt", zegt Sakhai. "Grovere lijnen die verder uit elkaar liggen werken meestal het beste."

Ephemeral biedt twee soorten tatoeages aan. 'Subtle Style' (175-225 dollar) bestaat uit kleinere en eenvoudigere lijnen en duurt meestal niet meer dan een uur om te zetten. Een 'Statement Piece' (350-450 dollar) is groter, bedoeld voor op een biceps of kuit en duurt vaak anderhalf uur om te zetten. Voor deze all-in-prijs krijg je ook een ontwerpadvies op maat. Een nazorgkit en fooi is eveneens inbegrepen.

Ook wil het bedrijf zich onderscheiden door tattoozetters gegarandeerde salarissen aan te bieden. Dit in tegenstelling tot de traditionele tattooshops waarbij vaak met commissies of winstpercentages wordt gewerkt. Het doel is om "een meer inclusieve tattoo-cultuur" te creëren die verder gaat dan de inkt, zegt Sakhai.

In de shop in Brooklyn werken nu acht tattoo-artiesten, waarvan de meerderheid vrouwen. Ook wordt veel samengewerkt met parttime-artiesten en zijn veel samenwerkingen in de maak.

De studio in Brooklyn. Foto: Ephemeral Tattoo
De studio in Brooklyn. Foto: Ephemeral Tattoo

Liu zegt dat de studio nog een achterstand van 1 miljoen dollar aan inkomsten moet wegwerken en dat ze "blijft groeien in een sneller tempo dan ze afspraken kan nakomen".

Een beetje rekenwerk wijst uit dat er op de maandelijkse wachtlijst zo'n 278 tot 714 mensen staan voor de komende acht maanden, afhankelijk van de grootte en kosten van de tatoeage.

Vooral millennials hebben interesse

Een verdwijnende tatoeage trekt een divers publiek, zoals mensen die hun eerste tatoeage laten zetten of die er al meerdere hebben. Dit varieert van millennials en nog jonger tot hun ouders.

Dertig procent van de klanten van Ephemeral heeft al tatoeages en "kan het zich niet veroorloven hun lichaam vol te zetten met permanente tattoos", aldus Liu. De meeste klanten zijn millennials, maar de CEO verwacht dat dit snel gaat veranderen.

Veel volgers op de socialemediakanalen van Ephemeral behoren tot Generatie Z. "En die zijn nog geen achttien", zegt Liu. "Ontelbaar veel ouders mailen met de vraag of ze voor hun kind dat achttien wordt een afspraak kunnen maken."

Het ultieme doel is volgens de CEO om de manier waarop tattoos worden gezien te veranderen: body art als veranderende modestatements in plaats van een beslissing die voor altijd in je huid is gegrift. "Er is absoluut geen reden om je zorgen te maken" dat de tatoeage niet zal verdwijnen, stelt Liu.

"Uiteindelijk worden wij heel enthousiast van een wereld waarin mensen op een authentieke manier kunnen uitdrukken wie ze zijn", besluit Sakhai.

LEES OOK: ‘80 procent van de mensen met een tattoo krijgt spijt’